Lancering Serious Game mediawijsheid en burgerschap
Wat is eigenlijk een geldezel? Wie weet jouw wachtwoord nog meer? Wie heeft er wel eens iets gekocht omdat iemand op Youtube het aanprees? Deze en nog heel wat andere vragen kreeg een klas basisschoolleerlingen voorgeschoteld tijdens het spelen van een splinternieuwe serious game. Een game die vanaf vandaag vrij toegankelijk en gratis beschikbaar is.
Op basisschool Merijntje in Nieuw-Vossemeer werd vandaag de smaakmakende game ‘De Kiesraad’ gelanceerd. Leerlingen gaan in groepsverband, en onder begeleiding van een volwassene, in op beladen en zeer actuele onderwerpen als sexting, cybercrime, ondermijning en social media.
Het spel is gericht op interactie aan de hand van filmfragmenten, foto’s en uitspraken over onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. De interactie vindt plaats in de vorm van discussie, vraag en antwoord of als een quiz.
Zo werd bijvoorbeeld ingegaan op de kracht van influencers. Als je een video ziet waarin iemand zegt dat een bepaald product fantastisch is, is dat dan ook waar? Of kan het ook reclame zijn en krijgt die persoon betaald om dat te zeggen? Aan de hand van korte video’s schatte de klas in of de persoon uit de video al dan niet werd betaald en of eigenlijk ging om reclame of niet.
Er zijn in totaal vier modules die overtuigend worden gepresenteerd door tv persoonlijkheid Edson da Graça.
Dat het spel in de smaak viel was wel te merken aan de enthousiaste reactie van de leerlingen.
De “Kiesraad” is gemaakt in opdracht van Taskforce -RIEC Brabant-Zeeland, in samenwerking met politie Noord-West Brabant, maar nadrukkelijk bedoeld voor alle basisscholen in heel Nederland.
Het spel is vrij toegankelijk en gratis beschikbaar. Het is o.a. vindbaar via Wikiwijs. De game is ontwikkeld voor leerlingen van groep 7 en 8 in het primair onderwijs, maar kan ook gebruikt worden in de laagste klassen van het voortgezet onderwijs.