Nieuwsbericht

UNESCO-scholen lanceren doorlopende leerlijn voor wereldburgerschap

De aandacht voor (wereld)burgerschap in het onderwijs groeit gestaag. Scholen zijn sinds enkele jaren verplicht om actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Bijna alle UNESCO-scholen hebben dit al jarenlang op de agenda staan, en dat heeft geleid tot een mooie collectie aan open leermateriaal over wereldburgerschap.

De UNESCO-scholen gaan nu nog een stap verder met de lancering van een doorlopende leerlijn voor wereldburgerschap. De deelnemende scholen zullen de bestaande collectie leermateriaal verfijnen en uitbreiden om zo een naadloze overgang te creëren van primair onderwijs tot in het voortgezet onderwijs.

De pilot is gestart om de doorlopende leerlijn te ontwikkelen en te testen. Deze leerlijn zal worden ingezet om leerlingen bewust te maken van hun rol als wereldburger. De deelnemende scholen hebben een gemeenschappelijk doel voor ogen: leerlingen voorbereiden op de toekomst door middel van wereldburgerschap.

Het open leermateriaal over wereldburgerschap dat is ontwikkeld door de UNESCO-scholen, is beschikbaar voor iedereen. Het is vrij toegankelijk via Wikiwijs, het platform waar leraren en leerlingen leermateriaal kunnen vinden, delen en ontwikkelen. Deelnemende scholen kunnen dit materiaal aanpassen aan hun eigen onderwijsbehoefte en zo hun eigen leerlijn creëren.

De doorlopende leerlijn voor wereldburgerschap van de UNESCO-scholen biedt scholen de mogelijkheid om op een gestructureerde manier aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale cohesie. Het biedt leerlingen de kans om hun horizon te verbreden en hun perspectief te verruimen.